Atos Lab 2020

czyli co robiliśmy na wiosnę

Piotr Wandycz
Społeczność

Poniższy wpis jest jedynie krótkim podsumowaniem warsztatów oraz podzieleniem się ocenami otrzymanymi od uczestników. Mam nadzieję, że pomoże on w przyszłości zachęcić kolejną firmę do pomagania studentom.

W marcu oraz kwietniu zorganizowaliśmy na Politechnice Wrocławskiej cykl warsztatów o nazwie „Atos Lab”. Obyło się osiem spotkań trwających około dwóch godzin. Była to nasza firmowa inicjatywa, na którą chętnie przystała Politechnika. Skupiliśmy się na indywidualnej pomocy uczestnikom, dlatego ilość miejsc została ograniczona jedynie do 16. Plan zakładał czworo prowadzących, z których każdy opiekuje się czterema osobami. Następnie miały one podzielić się na pary, czyli realnie na jednego mentora przypadać miały dwa projekty.

Przejrzeliśmy dokładnie każde zgłoszenie i po ankiecie wstępnej wyłoniliśmy uczestników. Zapisać mógł się każdy, niezależnie od tego, z jakiej uczelni pochodził. Nie ograniczyliśmy się jedynie do Politechniki. Nie spodziewaliśmy się tak dużego zainteresowania, więc ponad setkę kandydatów musieliśmy odprawić z kwitkiem. Udało nam się zrealizować dwa spotkania na uczelni, zanim została zamknięta z powodu pandemii. Resztę dokończyliśmy zdalnie.

Studenci przez cały czas rozwijali jeden projekt. Najpierw musieli wdrożyć się do istniejącego “legacy”, a później rozszerzali je o nowe funkcjonalności. Każde spotkanie miało jeden lub dwa tematy przewodnie, a były nimi:

  • Git i Razor Pages
  • CQS, wstrzykiwanie i odwracanie zależności
  • interfejsy i polimorfizm
  • wyjątki i walidacja formularzy, logger
  • SOLID
  • repozytorium
  • Entity Framework i łączenie się z MS SQL
  • testy jednostkowe

Opinie

Ocena ogólna warsztatów wyszła dobra i jesteśmy z niej zadowoleni:

Jak na pierwszy raz, to powiedziałbym, że jest lepiej niż dobrze. Prowadząc różne warsztaty samodzielnie, pierwsza edycja była zawsze tą weryfikującą. Ile materiału usunąć, na co przeznaczyć więcej czasu, itd. Jednak zostawmy moje przemyślenia na inny raz i dajmy wypowiedzieć się uczestnikom. Oto odpowiedzi, jakie uzyskaliśmy na pytanie: “Co Ci się szczególnie podobało w zajęciach?

Indywidualne podejście, spotkania z uczestnikami pojedynczo, aby wyjaśnić wątpliwości czy pomóc z ewentualnymi problemami

praca w grupach, atmosfera, brak tego zaszczucia (że trzeba robić, bo wylecisz z kursu) i bardziej praktyczne podejście do problemów, zrozumienie ich

Przedstawione były nowe (dla mnie) i ciekawe rzeczy, nie zaczynaliśmy pisać kodu od początku przez co nabywane były od razu te właściwe nawyki, ogromnym plusem było podzielenie na mniejsze grupy

przejście przez różne etapy pisania kodu – backend, baza i testowanie. poświęcenie czasu mentora też poza terminem zajęć.

Praca z tak bardzo rozbudowaną aplikacją, wsparcie ze strony mentora, bardzo przyjazna atmosfera (żarty, śmiechy, etc)

Niektóre osoby nie szczędziły słów, dzięki temu możemy podzielić się nieco pełniejszym obrazem zajęć 🙂

Wiedza i jakość, sposób przekazywania wiedzy, dodatkowe spotkania z mentorami grup w sprawach wyjaśnienia problemów, różnorodność zagadnień C# i .Net, podrzucanie materiałów pomagających ogarnąć tematy, czasami nawet humor. Uważam, że każdy z mentorów wniósł coś oryginalnego do nauczania i rozumienia zagadnień związanych z programowaniem jak i myśleniem o programowaniu.

Forma prowadzenia zajęć- małe grupy gdzie, każda ma swojego mentora. Fajnie że rozwijaliśmy aplikację, która już była napisana przez kogoś doświadczonego, więc można było się wzorować przy odrabianiu zadań domowych, żeby uczyć się pisania czystego kodu. Świetnie, że Piotrek sprawdzał szczegółowo zadania i poprawiał ze mną jeśli miałam jakieś błędy lub proponował inne rozwiązania, dzięki temu myślę że dużo z warsztatów wyniosłam. Super że Kszysiek pokazał również jak zrobić instalację SQL Server w prosty sposób (fajnie się do tego przygotował) i bardzo dobrze, że Wladek zrobił zajęcia o SOLID, ponieważ uważam to za dość przydatną rzecz. W 4 stanowicie genialną ekipę mentorów.<3 Dodatkowo świetna atmosfera, pizza i żarty Piotrka i Rafała.XD

Laurki dla mentorów

Dofinansowaliśmy czasowo projekt z własnej inicjatywy. Dwie godziny na zajęcia realizowaliśmy jako czas pracy, ale stwierdziliśmy, że chcemy – i to jak najlepiej umiemy – pomóc studentom. Organizowaliśmy więc dodatkowe spotkanie w każdym tygodniu, na którym indywidualnie mogliśmy rozwinąć bieżący temat, oraz pomagać w zadaniu domowym.

Gandalf – najspokojniejszy ze wszystkich prowadzących, przpełniał poczuciem, że wszystko da się zrobić, jeśli spędzi się nad tym dostateczny czas i dogłębnie zrozumie.

Włodzimierz Siwak – jedna z opinii o pomysłodawcy warsztatów

Super student, mimo że Krzysiek jest studentem, to widać że programowanie to jego pasja, bardzo szanuję. Mistrzowsko poprowadził e-zajęcia! Świetny człowiek 10/10

Krzysztof Klekot – student studentowi studentem

Ankiety były anonimowe, więc ciężko mi znaleźć wypowiedzi indywidualne o mentorach, napisane przez ich podopiecznych. O Włodku i Krzyśku wkleiłem więc notki z oceny ogólnej prelegenta. Rafał i ja otrzymaliśmy komentarze wskazujące, że zostały napisane przez ludzi z naszych grup, a brzmią one tak:

Moim mentorem był Rafał, uważam, że jego zaangażowanie i sposób przekazywania wiedzy zdecydowanie jest na plus, łatwo nawiązał kontakty z nami, wielokrotnie pomagał mi poza spotkaniami, podczas omawiania zadań często rozszerzał zagadnienia nie tylko o samo rozwiązanie w kodzie, ale również pokazywał w jaki sposób podchodzić do problemów. Pisał czysty kod, którego zrozumienie nie sprawiało problemów, angażował do samodzielnego myślenia, dzięki któremu można było wynieść więcej z zajęć. Chętny był do częstszego spotykania się w gronie grupy w razie jakichkolwiek problemów, tematy nie były porzucane bez dokończenia, ambitnie podchodził do zadań, które były w sposób zrozumiały omawiane, dzięki czemu po zakończeniu spotkań mogłem samemu zaimplementować swoje rozwiązania. Przekazywał wiele pobocznej wiedzy jak być lepszym programistą.

Tak o Rafale Chalimoniuku wypowiada się jeden z jego studentów

Genialny! Mój mentor, mogę najwięcej napisać o Piotrku, ponieważ miałam z nim największy kontakt. Zawsze służył pomocą, poświęcał każdej z nas uwagę i pomagał o każdej godzinie. Szybko odpowiadał na wiadomości. Mistrzowsko poprowadził e-zajęcia! Umawialiśmy się na spotkania i omawialiśmy kod zadania domowego, dodatkowo przekazywał nam dużo przydatnych wiadomości i ciekawostek nie tylko z C#. Widać, że Piotrek cały czas się rozwija w programowaniu. Posiada ogromną wiedzę i angażuje się w to co robi. Dawał nam różne linki z których mogłyśmy się dodatkowo uczyć. O wszystkim można było pogadać, społecznie uzdolniony. Wszystko fajnie i bezstresowo, bardzo śmiesznie i miło. 12/10 polecam tego Pana! ;D

To o mnie! Polecam siebie na przyszłość

Konstruktywna krytyka

Za wszystkie komentarze odnośnie tego, co mogliśmy zrobić lepiej, jesteśmy niezmiernie wdzięczni. Był to nasz pierwszy projekt w takim formacie, więc mamy nadzieję, że ewentualny następny będzie lepszy. Wybrałem tu tylko trzy komentarze, ale myślę, że każda uwaga opisana przez osobę biorącą udział w warsztatach była trafna. Rzecz przewijająca się najczęściej to jakość materiałów. Następnym razem poświęcimy temu tematowi więcej uwagi.

Przed kursem moglibyście zrobić listę zagadnień, które dobrze byłoby mieć już opanowane, aby lepiej zrozumieć to, co jest przekazywane na zajęciach. Albo chociaż, żeby była agenda zajęć, na podstawie, której Ci, co potrzebują, mogliby sie w jakiś sposób przygotować.

Czasami zamiast się wspierać i uzupełniać, jako prowadzący to podważaliście swoją wiedzę nawzajem poprzez wytykanie na forum błędów. Owszem, trzeba reagować, jeśli coś jest źle przekazywane, ale można to zrobić w trochę bardziej wyważony sposób.

Szkoda, że opcja pracy w parze nad kodem i systematycznego wypychania swoich rozwiązań do oddzielnych gałęzi w repozytorium zdalnym nie do końca wypaliła, ale rozumiem, że w dużej mierze było to związane z panującą obecnie sytuacją

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *