Unity – podstawowe okienka

Scena, hierarchia, projekt, inspektor.

Piotr Wandycz
Game Dev

Pozwolę sobie w tym wpisie na drobne uproszczenia, bo nie ma powodu komplikować życia na start nauki. Na początek teoria i pojęcie sceny. Scena służy do organizacji obiektów, które aktualnie chcemy wyświetlić graczowi. Przeważnie w małych i średnich grach pojedynczy poziom to jedna scena. Unity zapisuje to jako pliki z rozszerzeniem .scene (dostają one ikonę Unity w Windowsie i otwierając scenę – otwiera nam się cały projekt w edytorze). Scena to niekoniecznie poziom w grze, może to być np. menu główne. Pewnie w większych grach powinno się robić wiele scen i płynnie doczytywać kolejne, wraz z przemieszczaniem się gracza. Dlatego istnieją windy w Mass Effect czy pływanie łódką w God of War 🙂 Unity umożliwia ładowanie wielu scen naraz, więc w celu lepszej organizacji można by osobno utworzyć HUD, a poziom osobno. Tak naprawdę ogranicza nas tutaj jedynie wyobraźnia.

Po tym zawiłym wstępie teoretycznym możemy przejść do pracy. Utwórz nowy projekt, najlepiej w 2D. Gry w Unity tak naprawdę działają zawsze w 3D, jedyna różnica jest taka, że na starcie uzyskamy inne ustawienie kamery (rzut od frontu na osie X i Y). W edytorze mamy do dyspozycji wiele okien, więc aby nie było to zbyt przytłaczające, ograniczymy się do minimum. Na początek zmień layout na “2 by 3”. Unity umożliwia zapisywanie własnych układów – jak widać na załączonym obrazku zrobiłem sobie osobny do pisania na mobilki (01) i do animowania (02), gdyż korzystają one z innych okien.

Ostatnią rzeczą jest przełączenie projektu na widok jednokolumnowy (prawy klik myszy na Project). W zasadzie jest to kwestia gustu, ale mi łatwiej używa się jednej kolumny.

Jeśli wszystko poszło dobrze, powinieneś/powinnaś uzyskać podobny ekran:

Hierarchy, Scene, Game

W hierarchii mamy aktualnie otwarte sceny, wraz z obiektami znajdującymi się na nich. Warto tworzyć nowe puste obiekty, których jedynym zadaniem jest zgrupowanie innych. Bez nich naprawdę szybko zrobi się śmietnik na scenie, więc możliwość zwinięcia np. wszystkich wrogów jest tu bezcenna. Pilnujmy też odpowiednich nazw, żeby łatwo odnaleźć, co jest czym. Kawałek wyżej widzimy guziki pozwalające odpalić/zatrzymać grę.

Okienko Scene służy nam do rozmieszczania elementów w przestrzeni. Jest to okno techniczne, widać na nim lekko zielonym kolorem collidery, czy inne ręcznie porobione przez nas opisy. Możemy posługiwać się guzikami widocznymi w lewym górnym rogu obrazka, do przesuwania sceny, obiektu na scenie, obrotu obiektu czy skalowania. Mamy tu też guzik 2D, po którego odznaczeniu zobaczymy, że tak naprawdę robimy oszukaną grę 3D.

Okno Game jest widokiem kamery gracza, czyli tym, co gra wyświetli po uruchomieniu. Możemy tu symulować różne rozdzielczości ekranów, wymusić tryb z powiększonym ekranem podczas testowania, czy wyciszyć dźwięki. Jestem wdzięczny geniuszowi, który dodał ten guzik, bo słysząc początek tej samej piosenki 1000 razy w ciągu godziny – naprawdę można by było oszaleć…

Project, Inspector

Project można porównać do Solution Explorera z Visual Studio. To zbiór wszystkich plików w projekcie. W nowszych wersjach Unity został wprowadzony podział na nasze zasoby (assets) oraz dociągnięte paczki (packages). Warto zadbać o dobrą organizację folderów, żeby od razu było wiadomo, co gdzie siedzi.

Inspector to serce naszego środowiska. Znajdują się tam właściwości aktualnie zaznaczonego obiektu. Jeśli wybierzemy coś z zakładki Project, np. plik png – zobaczymy ustawienia obrazka – ilość pikseli / jednostkę, czy jest to pojedynczy sprite, czy chcemy pociąć spritesheet, ustawienia jakości itd. Cała magia polega na automatycznym dostosowaniu opcji, w zależności od wybranego obiektu z projektu lub hierarchii. Jeśli zaznaczymy coś ze sceny – zostanie wybrane w hierarchii, a następnie wyświetlą się wszystkie komponenty przypisane do obiektu. Ale o komponentach następnym razem.

Na koniec warto wspomnieć o jednym ważnym brakującym oknie – konsoli. Widać tam errory (błędy kompilacji) oraz logi. W momencie pisania wpisu nie mam dostępu do Unity, więc o ile mnie pamięć nie myli znajdziesz je w Window > General > Console. Warto gdzieś na dole edytora przypiąć sobie to okno, bo praca bez niego jest bardzo ciężka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *